Думка Країна Культура Політика Публікації Суспільство

БЕЗКОШТОВНА PR-КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ УПЦ (МП Шредінгера), яку не послухають

БЕЗКОШТОВНА PR-КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ УПЦ (МП Шредінгера), яку не послухають

Олександр Бойко

Від початку війни УПЦ увійшла в штопор. У всіх сенсах: іміджевому, соціальному, політичному – в усякому. Авторитету в суспільстві стає менше, політичний вплив також розчиняється. Війна розкрила справжнє обличчя нинішньої РПЦ – обслуговувати фашистську владу. Вже не відкрутишся мовляв, “ми не знали”, “ми – самі по собі” – ви нікого не обдурите. Якщо митрополит Онуфрій знайшов у собі мужність і принципову позицію вважати квазі-вторгнення росії на сході громадянською війною і через це не встати в пам’ять про загиблих в АТО, то чому не може знайти мужність розірвати повністю стосунки з МП? Нещодавно отець Миколай Данилевич скаржився, мовляв, свої в Україні гірше ставляться, ніж за кордоном. Ну так може ви всіх дістали? Своїми вибриками. Вимогами грошей, розпилом землі під храми, типу, а заодно і під архієрейські дачі. Скільки олігарх-казнокрад Омельяненко вам нарізав землі в Києві та в області? Скандалом із содомітами, яких ви укриваєте. І ось ваш зв’язок із москвою – став останньою краплею терпіння у суспільства, після якої вам згадали все. Та що там казати: головний ньюсмейкер новин від УПЦ – владика Павло (мерседес) скільки часу вам псував імідж? Подякуйте СБУ, що зробила вашу роботу – прибрала його з горизонту, що йому зараз не до публічних “прокльонів до смерті” журналістів. Беріть приклад з УГКЦ – у медійному плані вони поводяться набагато розумніше. Правильні повідомлення, у спокійному тоні, жодних істерик, і, головне, немає жодних зайвих дій у публічному дискурсі. Не випускають в ефір мракобісів. Я впевнений, що дурнів і в них вистачає (їхній відсоток завжди скрізь однаковий), але ось вони таких запхають подалі, а не дають їм трибуну в головному монастирі країни. 

Другий випадок мужності м. Онуфрія. У перший (чи другий здається) день вторгнення він перший виступив з умовляннями виродка Путіна. І це був дуже мудрий крок, яким він зайняв дуже вигідну позицію. Ну так потрібно було цей вигідний плацдарм розширювати – про це вам будь-який Залужний-Сирський скажуть. Потрібно було щомісяця такі заяви робити з оцінкою поточних новин. Де співчуття загиблим у Бучі? Де цілий УПЦ єпископ Бучанський? А він такий існує, уявляєте? чи вже був… напевно звалив куди подалі від місця трагедії, від місця своєї “кафедри служіння”… тобто єпископ УПЦ бучанський служить тільки собі, ну ще начальству, і все, а на людей йому плювати – принаймні зовні так виглядає.

Іноді мені здається, що в церкві її канони стали другим культом, точніше карго-культом. У цій гонитві за канонічністю забувають заради кого церква була організована – заради людей. Але в “жертву канонічності” без роздумів принесуть усіх… З іншого боку УПЦ так довго трималася за свою канонічність, що не може її відпустити, як пліт, що навіть почав тонути і тягнути на дно. Але ж коли потрібно або коли невигідно – всі ці канони і забуваються, і засуваються далеко, чи не так? Таке відчуття, що основні функціонери УПЦ нічого не читали крім Дитячої Біблії. Невже в історії церкви не знайдеться благовидного прикладу, щоб вчинити поверх канонів? Найперший приклад – 100 років болгари з греками в церкві не спілкувалися – і що? хтось помер від цього? ні – помирилися ніби нічого й не було! “Ой, якщо ми порвемо з Москвою, тоді ми порвемо з усім православ’ям!”. А люди для вас не важливі? Ваші ж люди страждають від цього. Точно виходу немає? Ви шукали? І, здається, ви не тільки не шукаєте виходу – а ще й б’єте по руках тим, хто робить вашу роботу (роботу єпископів), роботу з діалогу з контрагентами. Це я про нещодавнє повідомлення про тиск на тих священиків, хто був на зустрічі в Софії. Митрополит Антоній Паканич продавлює порядок денний, роблячи всіх або мучениками, або ворогами: “мовляв, хто не з нами – той проти нас! ми будемо відстрілюватися до останнього парафіянина!”. Навіщо? З якою метою? Заради чого страждати і прирікати інших на страждання? Паканич зараз активно займається тим, що адмінважелями просто затикає медійно-активних священиків (приклад – отець Андрій Пінчук). Але якщо ви заткнете всі канали виходу цієї пари, тобто невдоволення керівництвом УПЦ, то не боїтеся що рвоне?  

Від самого початку запропонована шановним отцем Андрієм Кураєвим формула: “Немає ніякого гріха залишатися в УПЦ, і немає ніякого гріха переходити в ПЦУ” – мені ця формула здавалася утопічною. Вона хороша, тільки вона не враховує зіпсованості людської природи, а тим паче зараженості корпоративними інтересами – з усіх боків. За цими інтересами найчастіше ховаються особисті інтереси. 

Не знаю, почують мене чи ні, але я все одно скажу. Я думаю, що УПЦ зараз потрібно покаятися. За все, що наворотили її функціонери всі попередні роки, особливо за часів влади регіоналів, коли вони розгорнули на всю котушку свої забаганки. І робити це потрібно було вже давно. Інакше авторитет буде тільки зменшуватися.  І цю структуру змістять з головних позицій на узбіччя (а святе місце порожнім не буває, як відомо), де вона стане прихистком фріків і тих, хто досі чекає на росію в Україні. Шановні представники УПЦ – папа Римський вибачався за інквізицію, тіара з нього не впала, а ви? – з вас корона впаде якщо попросите вибачення за свої косяки? 

Функціонерам УПЦ потрібно відмовитися від контпродуктивної стратегії – бажання обдурити всіх, мовляв, “ми краще знаємо канони, тому ви всі – мовчіть”. Ні, греки краще знаю канони – вони їх писали. Ні шановні, щоб когось переконати в тому, що вам вигідно, потрібно хоча б щоб вас слухали. А вас тепер слухати не хочуть. І ви весь час навіть “ображаєтеся” – “як це так! нас тепер не слухають! нас тепер у рівень з усіма ставлять! та ми ж – ого!” Ні, забудьте, звикайте до нової реальності, тепер потрібно бути на рівних із контрагентами і вступати в чесну конкуренцію з іншими релігійними організаціями. Ваші токсичні стосунки з мск – це ваші проблеми, і нічиї більше. Вирішуйте, думайте, тільки не думайте, що можна пересидіти, тому робіть щось – вихід є, якщо його шукати.

Наведу приклад. Я був знайомий з одним сільським батюшкою в селі під Києвом, він ще мені з гордістю говорив, що це рідкісний храм УПЦ в Києвобласті, де поминають п. Кирила. А вже років п’ять ішла війна – і вже тоді було трохи токсично поминати п. Кирила. К. І керівництво УПЦ на це дивилося крізь пальці – “ваша справа, як хочете поминайте чи ні” (і правильно до речі). А тут отець прямо хизувався цим – ось! у нас поминають! Хоча він не подумав про тих людей, у кого вже тоді в цьому селі хтось загинув в АТО – яким їм це буде? Ну я добре знаю церковну кухню, сиділи-випивали, говорили про те про се, обговорювали церковні плітки. І ось він скаржиться, що, мовляв, сільрада його пресує, чіпляється, штрафи за світло надсилає тощо. Я тільки відкрив рота, щоб сказати: “ну так ти роби хоч щось, щоб заробити авторитет у сільської громади, у людей”. Не знаю, курси англійської для дітей чи ще щось там – а в нього є кілька приміщень при храмі, які просто стоять порожні – і він тут перебиває мої думки – йому, виявляється, пропонували зробити там центр реабілітації для атовців – гуртожиток можна було організувати. Поруч природа, ставок, річка – вони могли б там якось відволіктися і прийти до тями після війни.Але ні – батюшка відмовив – “тааа… навіщо це? а що вони тут будуть робити? тааа, не потрібно!” Тобто людина не може одне з іншим ніяк пов’язати… Ну і коли нещодавно я побачив повідомлення, що були збори громади цього села, де всі одностайно проголосували за перехід до ПЦУ (це село чудом уникло окупації, але людям усе було дуже добре і чутно, і видно, і відчутно, коли будинки підстрибували від вибухів…) – перша моя думка була: “Ну що, дурень-батюшка, допоминався патріарха Кирила?!”. А потім подумав: “Ідіот ти, ідіот, адже якби ти пустив до себе в храм атовців – вони б тебе і захистили, а так – втратив усе”. І ось у цьому маленькому прикладі – вся УПЦ. Її неадекватність у сприйнятті того, що відбувається в суспільстві, завзятість у “лінії партії”, дурість у не зароблянні очок іміджу в суспільства, чванство і лінь. І очікування незрозуміло чого… Тільки ось чого? Російських танків із російським миром? Ви дочекаєтеся поки суспільство, як моя сільська громада, до вас прийде і скаже – а ну-ка забирайтеся-но звідси, хлопці, туди, край села…

Відносини – ресурс, тільки якщо їх будувати і в них вкладати. І ось в УПЦ стосунки з суспільством зіпсувалися з багатьох причин, а УПЦ цього за своїми діями впритул не помічає. Вони навіть щось говорять, але нічого не роблять – як чиновники – сидять на своїх місцях і відмовляються встати, навіть коли вся країна – встала…


18 Травня

Як Україна протистоїть ВІЛ

Ажіотаж в Україні: громадянам пояснили, що потрібно робити

Зеленський закликав до раціонального енергоспоживання на тлі підготовки до опалювального сезону

Україна та союзники мають «однакові цінності», але часто «різні погляди» на закінчення війни

наступ Росії може складатися з кількох хвиль, на Харківщині була перша

Мобілізація по-новому: що зміниться уже завтра

Київ просить США допомоги з визначенням цілей в Росії і скасувати обмеження бити американською зброєю

«Не бачу проблеми оновити дані» – Подоляк про чоловіків за кордоном і бронювання держслужбовців

Чому йдуть чоловіки? 6 причин, на які жінки не хочуть звертати уваги

Відключення світла: якою буде ситуація у Києві та області в суботу

Єрмак щодо Саміту миру у Швейцарії

17 Травня

Ощущения, что ваш брак висит на волоске: Советы, как сблизиться и выйти на новый уровень взаимопонимания

Заяви Кремля про взяття ЗСУ в “котел” у Часовому Яру- ІПСО на тлі візиту путіна в Китай

Стало відомо, які продукти подешевшали в Київській області

Міноборони Литви повідомило про пакет допомоги Україні

Безбарʼєрність та інклюзивність при відновленні країни. В Києві пройшов другий УКРАЇНСЬКИЙ БУДІВЕЛЬНИЙ КОНГРЕС

БОЛЬШЕ НОВОСТЕЙ