Грузія як канал постачання західної техніки для рф

Росія, обминаючи міжнародні санкції, продовжує масово отримувати важку будівельну техніку західного виробництва через Грузію. Зокрема, до країни-агресора постачаються бульдозери, екскаватори та трактори від відомих брендів, таких як New Holland (Італія), Claas (Німеччина) і Case (США). Формально ця техніка експортується до Вірменії, Киргизстану або Узбекистану, але фактично потрапляє до росії, про що свідчать значні статистичні розбіжності між даними країн-експортерів і країн-отримувачів.
Про це розповідає NewsWeek
Дослідження грузинського видання iFact підкреслює, що, незважаючи на санкції, накладені на росію після повномасштабного вторгнення, країна продовжує отримувати західну техніку. З 2022 року до квітня 2025-го з Грузії до Вірменії, Азербайджану та країн Центральної Азії офіційно експортовано 2403 одиниці будівельної техніки. Для порівняння, за три попередні роки (2019–2021) цей обсяг становив лише близько 1000 одиниць.
Неправдиві статистичні дані та маніпуляції
Насправді техніка не доходить до зазначених країн. Вона або безпосередньо, або опосередковано постачається до росії, що підтверджується відсутністю відповідних записів у національних статистичних даних країн-одержувачів. У дослідженні наводяться декілька прикладів маніпуляцій:
- З Грузії до Вірменії з 2022 по 2025 рік було експортовано 1245 одиниць техніки, включаючи 339 тракторів і 820 екскаваторів та бульдозерів, однак вірменська статистика ці поставки не підтверджує.
- Торгівля між Вірменією та росією зазнала стрімкого зростання: у 2023 році вона збільшилася на 274 400% у порівнянні з 2021 роком.
- Киргизстан також став важливим вузлом, адже за даними Грузії, у 2024 році туди нібито поставлено 63 одиниці техніки, але киргизька сторона визнала лише шість.
Грузія як хаб постачання
Один із ключових маршрутів для підсанкційних схем проходить через Туреччину, Грузію, Владикавказ до росії. У жовтні 2024 року через Сарпі в Грузію ввезли 80 екскаваторів-навантажувачів Case, які згодом виїхали до росії через Ларс. Отримувачем стала російська компанія Higer Bus Rus, а серед постачальників – турецькі фірми.
Грузія, незважаючи на офіційну позицію щодо підтримки санкцій, фактично перетворилася на хаб для перевезення підсанкційної техніки. Ланцюг постачання, налагоджений після лютого 2022 року, продовжує діяти, обходячи міжнародний тиск. Експерти вказують, що така діяльність можлива лише за умов толерантності або байдужості з боку грузинської влади, яка не контролює реальний напрямок експорту.