Нобелівський лауреат Дарон Аджемоглу попередив про ризики неефективної автоматизації ШІ
Економіст і лауреат Нобелівської премії Дарон Аджемоглу звертає увагу на важливу проблему, пов’язану з впровадженням штучного інтелекту (ШІ): не стільки загрозу надрозумних машин, скільки поширення так званої «так-собі автоматизації», яка не призводить до підвищення продуктивності, але спричиняє скорочення робочих місць.
Про це розповідає NewsWeek
Масове впровадження автоматизації та його наслідки
Згідно з думкою професора Массачусетського технологічного інституту (MIT) Аджемоглу, найбільшу небезпеку становить не надпотужний ШІ, а хвиля посередніх рішень, таких як каси самообслуговування чи автоматизовані меню підтримки. Такі інновації часто не сприяють реальному зростанню продуктивності, а іноді навіть завдають шкоди бізнесу, водночас витісняючи людей зі змістовної роботи. Після випуску ChatGPT-5 у серпні 2025 року дискусії щодо ефективності нових технологій лише загострилися. За результатами цьогорічного опитування McKinsey, лише 1% топменеджерів заявили про повну інтеграцію ШІ із вимірюваною віддачею, хоча переважна більшість компаній планує збільшувати інвестиції у цю сферу. В таких умовах керівники можуть «подвоювати ставки» на автоматизацію процесів, які не варто автоматизувати, вважає Аджемоглу.
«Не дають покращення продуктивності, а інколи шкодять бізнесу», водночас витісняючи людей з «змістовної роботи».
Проблеми автоматизації на прикладах різних галузей
Як свідчать історичні приклади, майже всі продуктові магазини США (99%) вже використовують каси самообслуговування. Водночас у період з 2019 по 2023 рік у США зникло близько 300 тисяч робочих місць касирів, а Бюро трудової статистики прогнозує подальше зниження на 10% протягом наступних десяти років. У Великій Британії за останнє десятиліття втрачено близько 400 тисяч робочих місць у роздрібній торгівлі через впровадження автоматизації. Однак, економічна ефективність таких рішень залишається під питанням: необхідні значні капіталовкладення й постійне технічне обслуговування, а також зростають ризики крадіжок. З цієї причини великі мережі, такі як Target і Walmart, скорочують кількість ліній самообслуговування. У 2024 році частка транзакцій через каси самообслуговування у США знизилася до трохи більше третини, у порівнянні з 44% у 2023 році.
Схожі тенденції спостерігаються і в офісах: дослідження MIT показало, що 95% корпоративних пілотних проектів із використанням ШІ не забезпечили очікуваної віддачі. За оцінками компанії Gartner, із тисяч так званих «агентних» продуктів лише близько 130 реально відповідають заявленим характеристикам. Навіть ті рішення, які працюють ефективніше, мають фундаментальні обмеження — від «галюцинацій» до слабких аналітичних можливостей і потреби у постійному навчанні — і ці недоліки не усуваються лише збільшенням обсягів даних.
Поспішне впровадження автоматизації несе додаткові ризики. Так, у фінтех-компанії Klarna спроба повністю замінити відділ підтримки ШІ-агентами завершилася відмовою від цієї ідеї через 18 місяців після численних скарг клієнтів. Генеральний директор компанії Себастіан Сємятковскі визнав, що прагнення скоротити витрати негативно вплинуло на якість сервісу. Водночас оптимісти зазначають, що ефект від впровадження ШІ може мати форму J-кривої: спочатку продуктивність знижується, але згодом, після адаптації та навчання персоналу, починає зростати.
Дарон Аджемоглу підкреслює, що справді проривний ШІ міг би значно покращити економічну ситуацію та підвищити життєві стандарти. Однак він застерігає від ситуації, коли бізнеси застрягають на рівні «достатньо добрих» інструментів, які скорочують робочі місця, але не роблять компанії ефективнішими. На його думку, керівникам слід зосередитися не на масовому впровадженні нових технологій, а на переосмисленні бізнес-процесів, підвищенні продуктивності, підтримці унікальних сильних сторін компанії та розвитку персоналу.